Doświadczenie dostają pokemony, po walkach, eventach, pokazach i innych.
Każdy z nich ma ten sam sposób obliczania:
Poziom Pokemona= x
Poziom Przeciwnika= y
Różnica= v
Rodzaj Doświadczenia= W(walka),E(event) lub P(pokaz). W=2, E=3, P=2
Rodzaj zakończenia: w lub p. W=2, P=1
Wynik= Z
Działanie: (x*y*v-W,E lub P)/(w lub p *100)=Z
Przykład:
Bulbasaur lvl 5 wygrał z Cyndaquil Lvl 1 w Evencie.
Działanie: (5*1*4-3)/20=(20-3)/20=17/200=0,85
Liczba expa świadczy konkretnie o części poziomu i o poziomie.
W poziomie 18,55
18- jest poziomem
,55- jest cząstką poziomu
Tak więc jeśli Bulbasaur miał poziom 18,55 i dostanie 0,85 to jego poziom po tej walce wynosić będzie: 19,35
W sytuacji, gdy słabszy poziomem pokemon wygra po obliczeniach dodajemy do wyniku połowę różnicy. Czyli gdyby to Cyndaquil wygrał dostałby:
0,85+2=2,85